18 februari 2008

Blogg nutidens hemsida?

Tack för kommentarerna! Det stämmer ju att jag inte utgick från kursplanen utan från mej själv när jag skrev (första utkastet till) avsiktsförklaring. Ska göra ett nytt försök inom kort.

Funderar på vad som skiljer en blogg och en hemsida. Bloggen är öppen för kommentarer från andra. Finns det fler (viktiga) skillnader eller kan man använda en blogg till "allt"? En blogg kanske är en slags hemsida?

Jag har inte någon större kunskap om hemsidor heller, lärde mej grunderna för tio år sen men det blev aldrig av att jag byggde klart hemsidan och använde den för kursmaterial, och sen blev det ju Disco så jag slapp det jobbet. Om jag hade möjlighet att vänta nu skulle högskolan kanske förse mej med en välavpassad Disco-kursblogg?

1 kommentar:

Lennarth sa...

Det stämmer att det är svårt att dra gränsen mellan blogg och hemsida.
Blogg skulle väl kunna vara en samling av inlägg som presenteras i datumordning.
Å andra sidan så finns det bloggsystem som också kan hantera sidor som en annan form av inlägg. Och då går det att konstruera "bloggen" så att den kanske mer liknar en hemsida. Alltså utan den där kronologiska ordningen utan med en struktur som du själv väljer.

En kommentarfunktion är vanlig på bloggar men det har ju funnits gästböcker som används tidigare.

Jag vill nog mena att en blogg kan ses som vilket publiceringsverktyg som helst. Där du inte behöver kunna HTML (kodspråket för hemsidor) utan sköter det från en administratörs gränssnitt.

Hm :-) Discoblogg. det hade varit kul men som så ofta så finns det inga pengar till utveckling av Disco och det har ju inte hänt så mycket de senaste åren. men det kan ju å andra sidan kännas tryggt, att inte hela tiden behöva lära nytt?