21 oktober 2009

Kan man lita på Veronica Palm?

Så här skrev jag till Veronica Palm:

Hej! Låter ju bra att ta bort stupstocken. Men jag oroas av att du vill ta vara på varje uns av arbetsförmåga. Vi kommer att fortsätta prövas mot hela arbetsmarknaden (få sparken från fast jobb) då? Fortsätta nekas sjukpeng pga att arbetsoförmågan inte är tillräcklig? Jag vet inte om du varit långvarit sjuk någon gång, själv har jag haft långa depressioner. Man kan pressa sig till att arbeta ganska mycket ändå. Men det gör sjukdomen svårare, depressionen blir djupare och mera långvarig. Det jag vill komma till är att man kan använda sitt lilla uns av ork eller arbetsförmåga på ett mycket mer ekonomiskt sätt än till arbete, nämligen till att bli frisk. Det är inte rimligt att all ork ska gå till förvärvsarbete och sen staplas det dåliga samvetet för hem och barn ovanpå tröttheten och själva sjukdomen. Kan det inte helt enkelt räcka med att en läkare med massor av utbildning säger att den här personen mår bäst av att inte jobba just nu? Jeanette Johansson

Inga kommentarer: