14 november 2015

Höst och skönt

Jag vet att jag är en klen sörlänning som aldrig upplevt -40... men här klagar faktiskt folk på att det är "kallt" när det är tio plusgrader i november och det irriterar mej så hemskt. De "gillar inte" snö. De gillar inte regn heller, det finaste dugg är läskigt att få på sig. Jag säger att det bara är vatten, men så har jag heller inte lagt 30 min med hårtork och plattång. Kort sagt trivs de bara när det är solsken och över tjugo grader. Men flytta till Afrika då så blir det mer plats för flyktingar här. Vi här på landet brukar jämföra oss med göteborgarna som ringer 112 när det blir strömavbrott (jo, sant), omedelbart kasar i diket för minsta snöflinga och överhuvudtaget är totalt hjälplösa. När jag bodde i Gbg för 25 år sen hade jag utsikt över en parkering och förundrades över förarnas beteende när det var halt: De skulle alltså ut från sin parkeringsplats, totalt plant. Började som de brukade, men det var halt, bilen spann. Då GASADE de MER OCH MER (och jag tror inte syftet var att spinna) ungefär som: bilen flyttar sig inte, jag måste säga till den på skarpen. Läskigt nog gjorde bussförarna likadant, i backarna upp mot Chalmers, en buss kan komma väldigt långt åt sidan väldigt snabbt, mot mötande trafik eller mot dem som stigit av på hållplatsen... Ja, så du ser att jag har många tillfällen att känna mig som en riktig norrlänning =)

Inga kommentarer: