20 februari 2017

Pension

En alldeles speciell orättvisa när nya pensionsystemet infördes: Jag är född -70 och vi var väl första årgången som kom helt i nya systemet tror jag, sextiotalisterna skonades något genom att få en liten släng av övergångsreglerna. En viktig sak som skiljer nya systemet från gamla (och som hon i artikeln nog missat) är att förr fick en räkna sina BÄSTA år som pensionsgrundande, numera ALLA år. Det går dock att få räkna bort några "barnår" och några "studieår", så att en inte måste hålla full fart i arbetslivet ända från studenten och till pension. Men då gjorde de så att endast studieår efter -95 får räknas. Eftersom jag är en duktig flicka som tog studenten -89 ligger alla mina studieår före -95 och kommer i min pension att räknas som år med inkomst noll, jag har slagit dank. Enligt all logik skulle ju jag få räkna alla mina studieår eftersom jag är helt i nya systemet. Den som hittade på den gränsen fick nog en rejäl bonus...

Inga kommentarer: