3 november 2009

FK gör de sjuka sjukare

Jag gick just en arbetsmiljöutbildning på jobbet, jag är skyddsombud, och kunde ju inte hålla tyst när vi kom in på rehabilitering. De flesta chefer har ju inte koll på att det är så bråttom med rehabiliteringen som det är. Och inte tror jag jag lyckades informera så mycket heller, regeringens bästa vänner är ju de djupt rotade föreställningarna "Så hemskt kan det inte vara" och "De som verkligen behöver får hjälp". I varje fall sa en från personalavdelningen att hon tyckte att det värsta var att FK behandlar folk olika. Även någon av cheferna uttalade sej om rättssäkerheten. Jag har tänkt mycket på det där och håller inte med. Det värsta är inte att FK behandlar folk olika! (Det värsta med koncentrationslägren var inte att folk behandlades olika!) Det värsta är att det stiftas orättfärdiga lagar som a) gör sjuka människor sjukare och b) lägger skulden för sjukdomar som orsakas av ett sjukt samhälle och arbetsliv på den enskilde sjuke. Som bara försökt göra sitt bästa. Och lite till. För att duga i ett samhälle och arbetsliv där pengar alltid är mer värda än människor.

Inga kommentarer: