1 februari 2011

Sanningen ska göra oss fria?

Vet inte längre om det finns någon Gud... men jag återkommer till Sanningen. Hatar lögner. Hatar det falska, det skeva, de dolda motiven, orättvisorna. Lögnerna skaver när jag försöker hitta rätt bland dem. I ett samhälle så fullt av lögn, vänjer jag mej aldrig? Hur funkar immunsystemet? Är mitt immunsystem överkänsligt, är jag allergisk mot lögn? Och därför allergisk mot tiden jag råkar leva i. Tror att jag längtar efter sanningen och enkelheten i ett hållbart självhushåll... men skulle väl aldrig hålla för ett sånt liv heller? Sanningen ska göra oss fria... vad är frihet? Kan inte höra ordet utan att tänka på lögnarna i regeringen. Är det frihet som är viktigt? Frihet att vara sig själv med rak rygg kanske. Och då ljuger de om friheten också, för i deras samhälle kan ingen vara sig själv, varken herre eller slav.

Inga kommentarer: