19 maj 2011

Men måste vi inte ha upp Kronblom från soffan? Han fuskar ju?

Fuskandet var aldrig ett stort problem. Det har också vidtagits helt relevanta åtgärder mot fusket, arbetsgivaren kan begära sjukintyg från första sjukdagen av arbetstagare som har upprepad korttidsfrånvaro. Upprepad korttidsfrånvaro (som inte förklaras av en sån sjukdom, migrän t. ex.) betyder ju antingen att man inte är sjuk men hemma ändå, eller kan betyda missbruk av något slag och då är det ju bra om det kommer upp till ytan. Om man ska vara hemma utan att vara sjuk får det ju liksom bli varannan vecka annars behöver man ju muta en läkare. Det finns säkert såna läkare lika väl som det finns såna som skriver ut knark men liksom det kan ju inte finnas jättemånga. Eller så ska man lura en läkare genom att läsa in sej på symptom och simulera dem... Ja det går kanske om man är skicklig... kan inte komma på någon sjukdom just nu som jag skulle våga mej på att simulera men det kanske finns nån lätt =) men de som har fuskat har väl i de flesta fall korttidsfuskat och det går alltså att komma åt nu.
Fuskdebatten, som var en samproduktion mellan främst folkpartiet och socialdemokraterna som jag minns det, samt media naturligtvis, var, eller åtminstone blev, medlet för att kunna försämra sjukförsäkringen. Genom att göra oss medborgare misstänksamma mot varandra blev tillräckligt många övertygade om att det var viktigare att hindra fusk än att ha en solidarisk sjukförsäkring. Jag var sjukskriven för depression när det startade och det var hemskt att läsa i tidningen och höra hela tiden om att sjuka fuskade och simulerade. Eftersom jag var deprimerad blev det ju inte bara att jag blev rädd att andra skulle tro att jag fuskade, utan tidvis TRODDE jag ju faktiskt att jag var en fuskare, mådde jag lite bättre en dag så trodde jag att jag egentligen borde jobba och inte gå hemma och dra. Och så ökade ångesten. Det är fruktansvärt att bli så misstänkliggjord och ifrågasatt, det är verkligen övergrepp därför att det sker när man är så svag och inte kan värja sig eller gå till motattack.

Inga kommentarer: