24 augusti 2011

Moderater är onda

"Inte läge att svamla om rättigheter". Ibland tror jag att jag har fördomar om moderater. Inte kan väl moderater vara allt igenom onda? Men detta förakt för svaghet, det är det som är ondska. Att anse att en svag människa saknar rättigheter, det är det som är och som genererar ondska.

Efter att så ha rett ut för mig själv hur det förhåller sig med moderater och ondska, ska jag försöka reda ut, eller åtminstone exemplifiera, för moderat-Katarina vad en svag människa är för något. (Ingen beteckning jag gillar, men jag använder den för att Katarina ska förstå). En svag människa kan vara en som är sjuk naturligtvis, fysiskt eller psykiskt. Eller en av dem som söker arbete. Vilket ju behöver vara minst 5% av den arbetsföra befolkningen, för att hålla inflation och räntor nere? Eller kanske 6%? Hur som helst, ingen moderat vill ha full sysselsättning! Räntan och inflationen är viktigare, för att inte tala om vilka krav löntagarna skulle börja ställa om de inte behövde frukta arbetslöshet!

Nu är det ju så idag, tack vare moderaterna, att en svag människa kan vara sjuk och arbetssökande samtidigt. Och hamna i fasorna. Och då ska man definitivt inte ägna sin sista lilla ork till att gaffla om rättigheter, eller hur? Den lilla orken ska man ju använda till slavarbetet. Jämförelsen med koncentrationslägren är inte långsökt, allvarligt talat, finns det någon skillnad mer än valet av folkgrupp?

Inga kommentarer: