4 mars 2019

Normkritisk förskola skildrad i Livets Ords tidning

De tvingas ju inte till något. Killen blir till exempel upplyst om att han gärna får ta en klänning. Det vi kallar "välja själv" finns inte, min Signe älskade traktorer men visade aldrig det på förskolan, hon måste väldigt tidigt ha fått signaler - från de andra barnen - att det inte var okej för henne att visa att hon ville leka med traktorer. Vi överför våra könsförväntningar på barnen omedvetet och de vaktar på varandra så att tjejer och killar ska vara olika. Och det konstiga är ju att det där går nedåt i åldrarna verkar det, tror det var bättre när jag var liten på 70-talet. Ibland när jag gick på förskola, alltså som sexåring, kunde jag smita från dockvrån och bygga långa bilbanor med killarna utan att något något barn ifrågasatte (hemma hade jag ju bara "flickleksaker"). Sen det där att fundera på sin könstillhörighet, det är ju inte konstigt att barn gör det. Jag hade klänning jämt när jag var liten men minns att jag sade "när jag blir stor ska jag bli en stor flicka eller pojke". Antagligen hade jag fått frågan vad jag skulle bli när jag blev stor och antagligen fick jag rätt konstiga reaktioner från de vuxna som frågat, det är därför jag minns det antagligen. Men minns också känslan av att allt fortfarande var möjligt för mig, jag förstod inte då att jag inte skulle kunna välja sådär lätt. Det var en härlig känsla. (Jag har många tidiga minnen, även från mitt första år, vet att det också kan verka lite konstigt för dem som inte har det). Det jag menar är att det är något fint att bevara barnets känsla av att allt är möjligt, och att få leka med alla de roliga sakerna, och att det vi gör när vi tror att vi låter barnen "välja" är att förneka att vi överför en massa omedvetna förväntningar som barnen snappar upp. Men Livets Ord och deras tidning vill fullt medvetet ha alla i rätt könsfålla så tidigt som möjligt, det är väl nån slags rädsla för att "alla ska bli homosexuella" (vilket för dem innebär att personen är besatt av onda andar). Jag skulle hundra gånger hellre sätta barn(barn) på den förskola som beskrivs än på Livets Ords förskola...

Inga kommentarer: