22 mars 2019

NPM

Tror det är bara V (av partierna) som ifrågasätter det heliga NPM, som sålts in till kommuner och förvaltningar via konsultfirmor som PwC. Alldeles efter PwC besökte Vårgårda kommunfullmäktige första gången, bjöd på snittar och gratis berättade om sina tjänster, läste jag på deras hemsida en text som jag tyvärr inte tog skärmdump på och som snart byttes, men där stod det rakt ut att de hjälpte kommunerna med den kinkiga uppgiften att neka folk tjänster som kommunen inte var helt lagligt tvingad att ge, när det gäller vilka som ska få tillgång till hemtjänst, bo på ålderdomshem med mera. Sen hjälpte de kommunen med neddragningar, hela den där grejen med "jämförbara kommuner" som Vårgårda kommun har kört. Väldigt svårt att få svar på exakt vad som är "jämfört" dock. I detta tänk tycks ingå att det behövs några extra chefsled för att hantera "gnället" från patienter/gamla som inte får hjälp och personal som går på knäna. Grejen är ju att det verkar inte så dyrt att ge ett konsultbolag några miljoner om det går att spara in dubbelt så många miljoner med deras hjälp. Men jag hade hellre velat att alla tillgängliga miljoner faktiskt gick till kommunens kärnverksamhet med så lite administration (i form av egna chefsled, konsulter, slogansmidar-intenat och blanka broschyrer om kommunens "löften") som möjligt. Samma styrning gäller vid högskolan jag arbetar, vid lantbruksskolorna i regionen där 4 av sju lades ner medan min dotter gick där samtidigt som central administration ökade från storleksordning fyra personer till över trettio, och sjukvården naturligtvis.

Inga kommentarer: