18 oktober 2019

Vårgårda kommuns skola

Katastrof igen. Så länge politikerna inte lyssnar på lärarna utan ska hitta på egna låtsasorsaker och låtsaslösningar (som mest verkar vara ord för att lugna väljarna) kommer det att vara dålig skola i Vårgårda kommun. Något av det sämsta jag hört var Ingamaj Wallerts Olssons uttalande i Alingsåstidningen för en tid sedan, som gick ut på att det behövdes inte mer bemanning utan "rätt" bemanning. Vilket till exempel kunde vara "två lärare och en assistent i en klass istället för en lärare och fyra assistenter". Det låter ju jättebra, eller hur? Ifall det fanns någon klass som hade fyra assistenter. Någon som känner till någon sådan? Det har aldrig varit mer än en assistent på hela Hol skola i alla fall. Men en skriande brist i många klasser. För det sätts ingen assistent i den här kommunen om det inte finns ett barn med diagnos. Och utredning för diagnos kan föräldrarna neka. Det räcker till och med att ena föräldern nekar. Och då hjälper det inte att läraren säger att det är nödvändigt med assistent (som ju utmärkt går att sätta ändå, för klassen, utan att peka ut något). Det blir ingen assistent, och lidande blir förutom det aktuella barnet resten av klassen och så förstås läraren som måste försöka reda ut allt själv. Båda mina barn har gått i sådana klasser.


Jag försökte prata med Wallerts Olsson om skolan för många år sen. Hon var otroligt nedlåtande, behandlade mej som att jag ingenting begrep helt enkelt. Att tala med henne är totalt meningslöst. Dessutom, den som har offentlig makt och gör offentliga uttalanden kan vi också kritisera offentligt. Det är möjligt att hon "vill väl" när det gäller skolan, men det räcker ju uppenbarligen inte.



Jag tror att det som behövs för en verklig förbättring av skolsituationen är att förbättra lärarnas arbetsmiljö. Lärartäthet och friska lärare är två bottenpoäng för kommunen i undersökningen. Och jag menar då inte en "satsning" på arbetsmiljö med en stressföreläsning och lite friskvård, utan en verklig förbättring av arbetsmiljön med större lärartäthet/personaltäthet och att lärarnas kompetens respekteras, alltså att politikerna lyssnar på lärarna istället för att komma med egna hitte-på-metoder. Så att lärarna kan orka med själva undervisningen och känna att de kan påverka situationen i positiv riktning. Så att de inte blir sjukskrivna eller byter arbete hela tiden. Att rektorernas tjänster är såpass rimliga att det går att behålla rektorer över tid. Att det finns stöd att sätta in tidigt för elever som behöver, så att det som sker i klassrummet kan stimulera även elever som har lätt för sig. Att det finns personal på fritids för att hjälpa till med läxorna så inte barnen bara sitter och pärlar och sen ska göra läxan dödströtta halv sex på kvällen. Att det finns elevvårdspersonal som kan fånga upp och stötta barn som mår dåligt och som därför inte orkar med arbetet.


Det vi föräldrar kan göra bättre i just den här kommunen, om jag summerar vad jag hört av bland annat lärare som arbetat här och inte gör det längre (vilket gör att jag inte vet om jag är helt uppdaterad på nuet) är att uppmuntra våra barn att inte nöja sig med godkänt om de har kapacitet för mer. Det finns eller har funnits en tendens i den här kommunen att säga, särskilt till pojkar, att det där med skolan är ju nödvändigt men inte särskilt viktigt i det stora hela, det ordnar sig allt sen ändå. Och det är ju skönt om det gör, men det kan kännas lite hopplöst att vara lärare och ha utvecklingssamtal och känna den attityden från föräldrar. Samtidigt kan det ju vara en attityd en har därför att en själv inte har lyckats i skolan eller för att en märker att ens barn inte gör det, och då kommer vi tillbaka till att det behöver finnas tillräckligt med personal för att det faktiskt ska gå att individualisera undervisningen.

Inga kommentarer: