1 oktober 2015

Att rösta med fötterna

Visst kan en som konsument påverka. Dock tyvärr långt ifrån hela vägen.
 
Köper jag fair trade på Bodyshop stöder jag fattiga kvinnor genom att produkterna innehåller sånt de odlat. Men hur kan det vara "fair" att jordbruksmark används till att producera ingredienser till min hudkräm, medan människor svälter?
 
Jag kan köpa "fair tops" och "fair pads", men hur många människor kan använda bomull som engångsmaterial för sin hygien?
 
Visst är det bra med schyssta bananer, men skulle vi, även med ett fast banapris, vilja leva under bananbondens livsvillkor?
 
Det kallas handel, jag kallar det stöld, eftersom det är handel mellan mycket ojämlika parter. Vi har det här i västvärlden oproportionerligt bra, därför att vi genom imperialism stulit från resten av världen, samt ändliga naturresurser, i hundratals år.

Inga kommentarer: