10 mars 2020

Hässja hö

Min man och mina barn och jag hässjade hö för ett antal år sen när det var en väldigt regning sommar. Vi brukar torka det liggande annars och pressa. Det var en del att ta reda på faktiskt, jag hade bara krupit och lekt i hässjor som liten, min man hade varit med och hängt men inte varit ansvarig. Här fanns ett roligt redskap, tillverkat av bysmeden, att sätta på kraftuttaget för att borra hål för hässjestakarna. Både de och väl uppvindade tjärade hässjelinor fanns i god ordning sedan före skulltorkens tid. En sak vi var tvungna att fråga den äldre generationen var hur hässjorna skulle orienteras, och de skulle stå i nord-sydlig riktning så ena sidan fick sol förmiddag och andra em (tänk: undvik norrsida på hässjan). Om det torkade bra? Ja naturligtvis blev det en veckas uppehåll sen vi hängt. Så vi hade kunnat torka på marken... men det var en bra erfarenhet. Det intressantaste var folk i min ålder som brusade upp i ilska när de hörde att vi hässjat. Det hände flera gånger och var ju egentligen inte riktat mot oss utan mot att aldrig få följa med på bad och roligheter med kompisar när det blev sommarvärme, för då var det hårt arbete som gällde...

Inga kommentarer: